Atelier Dusk Trilogy Deluxe Pack

Last Updated on 29 september 2020


Als met het Atelier Arland Series Deluxe Pack het enige concrete voordeel was gericht op PlayStation-spelers, niet langer beperkt door het gebrek aan achterwaartse compatibiliteit van Sony-consoles, heeft Atelier Dusk Trilogy Deluxe Pack die kleine, maar belangrijke stap voorwaarts gezet: elke titel in de Deluxe-editie bevat het in feite gameplay-introducties die de ervaring veel bruikbaarder kunnen maken in vergelijking met moderne standaarden.

Wat is er anders?

Ten eerste hebben de games in Atelier Dusk Trilogy Deluxe pack een meer dan bevredigende remastering ondergaan, althans wat betreft de goed bewaarde modellen van protagonisten en ondersteunende acteurs; ook de omgevingen en de vijanden hebben duidelijk dezelfde behandeling gekregen, maar in dit geval werden hun extreme eenvoud en een laag aantal polygonen oorspronkelijk al verder benadrukt door de hogere resolutie van de software.

Atelier Dusk Trilogy Deluxe Pack

Twee andere meer dan welkome toevoegingen van deze edities zijn de mogelijkheid om binnen de kaarten te rennen en de gevechten te versnellen: kenmerken, deze zijn nu bijna altijd aanwezig in de geremasterde games met turn-based combat en / of in het bijzonder van de spelmechanica. .. reflecterend.

Ten slotte is alle aanvullende content, gratis en betaald, die voor de originele versies van de games beschikbaar is, beschikbaar gemaakt, waaronder extra kostuums, extra personages en nieuwe verkenbare gebieden voor het verkrijgen van bronnen en materialen.

Het werk van het opnieuw voorstellen van de trilogie is daarom absoluut bevredigend en rechtvaardigt de prijs vooral in het geval van gamers die gepassioneerd zijn door de Atelier-serie en die graag de game opnieuw willen beleven. avonturen in de wereld van Dusk op een meer bruikbare manier, maar vooral sneller en zonder de vervelende framedrop die zowel de PlayStation 3-versies als de PlayStation Vita-versies kenmerkte.

Wat krijg je in de “pack” ?

Zoals eerder vermeld, bevat Atelier Dusk Trilogy Deluxe Pack drie games die zich afspelen in dezelfde wereld, met een kloof van tien jaar tussen het begin van de eerste (Atelier Ayesha: The Alchemist of Dusk DX) en de derde (Atelier Shallie: Alchemists of the Dusk Sea DX); de tweede, Atelier Escha en Logy: Alchemists of the Dusk Sky DX, komt in het midden, ongeveer vier jaar na de prequel.

Gemeenschappelijke punten van de drie spellen zijn, naast de basismechanica van verkenning, vechten en alchemie, de aanwezigheid van een goede Japanse nasynchronisatie (in tegenstelling tot de Engelse, merkbaar maar soms onverklaarbaar afwijkend), een fantastische muzikale begeleiding, gevarieerd en altijd perfect, en meerdere eindes, gebaseerd op missies / beslissingen die in de loop van het verhaal zijn ondernomen en / of het door de speler bestuurde personage.

Het goede werk van remastering heeft het gevoel van leegte van de gamekaarten niet veranderd, dat in hoge resolutie nog meer naar voren komt.
Atelier Ayesha: The Alchemist of Dusk DX is ongetwijfeld de meest klassieke van de drie games, naast de “verouderde slechter”: vergeleken met de vorige Arland-trilogie waren er geen significante veranderingen of verbeteringen, waardoor Atelier Ayesha meer een variatie op het thema was. gemaakt met dezelfde ingredi├źnten, wat een echte “receptverbetering” is.

Om het te onderscheiden van de vorige Ateliers (evenals van het recente Atelier Lulua: The Scion of Arland en Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout) is de sfeer: tijdens het avontuur is er geen gebrek aan licht en onbezorgde momenten, maar de basis van vertrek voor de reis van de kruidkundige en nieuwe alchemist Ayesha zijn eenzaamheid, rouw en het gebrek aan doel in het leven, hersteld pas na een vreemde ontmoeting, die haar op zoek zal doen gaan naar haar jongere zus Nio, die ze jarenlang dood had geloofd .

1519150320 1588142797

Deze afwisseling tussen vreugde en wanhoop, hoop en wanhoop, herinnert gedeeltelijk aan de melancholische sfeer van de veel bekendere Final Fantasy X en belichaamt perfect de essentie van Dusk: net zoals de schemering dat kortstondige moment is waarin dag en nacht, licht en duisternis komen samen, op dezelfde manier als de spelwereld van deze trilogie de overgangsperiode ervaart tussen welvaart en verval, fortuin en ondergang.

Het gebruik van verzamelde materialen en alchemistische processen tijdens de gevechten is en zal altijd fundamenteel zijn binnen elke declinatie van het vechtsysteem van de Atelier-sage.
Een jaar na Atelier Ayesha publiceert KOEI TECMO het verhaal van Escha en Logy, nu verkrijgbaar als Atelier Escha en Logy: Alchemists of the Dusk Sky DX. De titel wordt gepresenteerd als een echt vervolg op de vorige game, met veel al bekende gezichten die hun intrede zullen doen om de twee nieuwe helden te helpen. Wat het meest in het oog springt van dit Atelier (en dat het tot een van de meest geliefde van de franchise heeft gemaakt), is de mogelijkheid om aan het begin van het avontuur te kiezen welk personage je wilt besturen, met de welkome introductie van een mannelijke hoofdrolspeler.

Atelier Escha en Logy: Alchemists of the Dusk Sky hadden ook de verdienste om de gevechten nieuw leven in te blazen met gevechten waarin maximaal 6 personages tegelijk konden worden ingezet en om de deadlines vast te stellen voor het bereiken van de doelstellingen van het hoofdperceel, niet langer jaarlijks, maar eerder per kwartaal, om de planning lichter en minder versnipperd te maken, vooral in het geval van spelers die niet gewend zijn aan het tijdsysteem van de saga.

Net als in het origineel laten Atelier Escha en Logy: Alchemists of the Dusk Sky DX je de hoofdrolspeler kiezen die je wilt besturen, voor een iets andere verhaalervaring.
Eindelijk, Atelier Shallie: Alchemists of the Dusk Sea DX. In deze remastering van de zestiende installatie van de serie wordt het “tweerichtings” -verhaal verder ontwikkeld, terwijl we terugkeren naar het traditionele paradigma van jonge meisjes als hoofdpersonages. Shallotte en Shallistera (beide, zoals de titel suggereert, genoemd met de afkorting ‘Shallie’) zijn twee mensen met totaal verschillende karakters en doelstellingen: de eerste is ambitieus en zoekt persoonlijke voldoening, de tweede is nederig en wijdt zich volledig aan welzijn van uw dorp.

De nieuwste titel van de Dusk-trilogie weet het traditionele luchtige en luchtige verhaal van de saga te combineren met een sterk decadente context, van een wereld die voorbestemd is om te ruïneren: een positief verhaal, dat tot doel heeft te verheffen (soms zelfs een beetje te veel feel-good, zoals typerend voor de Atelier-serie) het positieve potentieel verborgen in ieder van ons en in de mensheid als geheel, zelfs tijdens de donkerste momenten.

Vanuit gameplay-oogpunt zet Atelier Shallie die kleine, verdere stap voorwaarts in het verbeteren van de toegankelijkheid van het alchemistische systeem, zelfs voor beginnende spelers, dankzij het verwijderen van een hoeksteen van de saga tot dan toe: leveringstermijnen.

Door het vermogen om de gevechten te versnellen, kan de speler ten volle genieten van de verschillende gevechtssystemen.
Deze “bliksem” is niet door iedereen goedgekeurd, maar het blijft verbonden met de subjectieve smaak, aangezien het niet de waarde van de alchemistische handeling zelf en de diepte ervan vermindert, maar eerder van het gebruik dat ervan werd gemaakt tijdens de hoofdcampagne: als ze een aftelling missen, kunnen spelers met meer vrijheid verkennen, experimenteren en fouten maken.

Samenvattend, Atelier Dusk Trilogy Deluxe Pack biedt een hattrick van goed verouderde en beter verjongde titels. De extra functies van de nieuwe editie veranderen echter niets aan het feit dat dit games zijn die geliefd zijn bij een vrij klein publiek, in staat zijn om tijd, geduld en aandacht te besteden aan games die veel ‘stiller’ zijn dan een Square Enix Final Fantasy of zelfs een Senran Kagura. door Tarsoft, maar nog steeds in staat om dezelfde emoties te geven met hun ritme, zo niet meer.